Czy biometria to przyszłość bezpiecznych płatności?

biometria a przyszłośćNie od dzisiaj wiadomo, że kwestia identyfikacja klientów jest jednym z kluczowych procesów jakie zachodzą w każdym banku. Proces ten od lat opierał się na dowodzie osobistym, wzorze podpisu i pracowniku, który czasami mógł coś przeoczyć. Dzisiejsza technologia pozwala bowiem podrabiać dowody osobiste, karty płatnicze, zdobywać kody PIN. Nic dziwnego więc, że największe banki na świecie sięgają po nowoczesne rozwiązania jakie daje biometria.

W Polsce jednym z banków, który wdraża do swoich procedur identyfikację klienta za pomocą nowych technologii jest Bank Zachodni WBK. Z weryfikacji klienta za pomocą głosu korzysta na chwilę obecną około 3 tys. osób z czego prawie połowa robi to regularnie. Według ekspertów tego banku weryfikacja za pomocą głosu to jeden z najpewniejszych sposobów, który można wdrożyć w każdym kanale dostępu. Mam tu na myśli zarówno oddział, bankomat jak i infolinię. To bardzo ważne, przełomowe rozwiązanie, które w niedługim czasie z pewnością stanie się rzeczywistością dla większej grupy klientów tego banku. Z wypowiedzi czołowych przedstawicieli banku BZ WBK jasno wynika, iż pracę nad weryfikacją na podstawie twarzy klientów trwają, jednak wdrożenie tego typu rozwiązania jest jeszcze odległe.

Biometria z pewnością daje wiele nowych możliwości, które warto zastosować. Doskonale rozumie to Piotr Utrata z ING, który wspomina, iż pracę nad wdrożeniem weryfikacji klienta z wykorzystaniem biometrii trwają również w ING i z punktu widzenia banku są potrzebne i bardzo ważne.

Jak to wygląda w innych bankach?

Największy bank w Polsce, który jeszcze do niedawna kojarzony był z antycznymi zasadami, kolejkami do kasy oraz brakiem innowacyjności doskonale dostrzega zagrożenia wynikające z postępu technologii a co za tym idzie, coraz łatwiejszym nieuprawnionym dostępem do danych wrażliwych klientów. Jak wypowiada się jeden z ekspertów pracujący w Departamencie Komunikacji Korporacyjnej banku PKO BP, potrzeba stworzenia stanowisk obsługi na których klienci będą weryfikowani w sposób kompleksowy za pomocą wielu płaszczyzn jednocześnie jest ogromna. PKO BP stawia na innowacyjność, przekonuje Michał Tkaczuk, dzięki temu identyfikacja za pomocą odcisku palca czy wzoru podpisu już niedługo przejdzie do historii i będzie tylko wspomnieniem. Mechanizm wykorzystujący wiele płaszczyzn jednocześnie ma stać się nie tylko bezpiecznym i pewnym rozwiązaniem w zakresie identyfikacji ale również komfortowym rozwiązaniem dla klientów.

Przeczytaj również:  Banki w Polsce łacza się, czyli kto będzie właścicielem naszego banku

Relacja klienta z bankiem zmienia się bardzo dynamicznie i coraz częściej przechodzi z bankowości tradycyjnej na bankowość mobilną. Dzieje się tak za sprawą zarówno wykorzystania aplikacji komórkowych i gadżetów jakie proponują nam banki ale również dzięki biometrii.

Klienci coraz częściej chcą mieć wszystko w zasięgu ręki. Banki prześcigają się zatem w wymyślaniu coraz to nowszych udogodnień.

Przykładem takich działań może być aplikacja IKO w PKO Banku Polskim, która odniosła ogromny sukces zarówno w bankowości prywatnej jak i firmowej. Aplikacja ta łączy w sobie funkcje realnego mobilnego banku, pozwala wypłacać gotówkę z bankomatu, płacić telefonem w sklepie, robić przelewy, zakładać lokaty, doładowywać komórkę i wiele wiele więcej. Coraz więcej klientów traktuje instytucje bankowe jako instytucje przyjazne i partnerskie. Bardzo duża rzesza klientów chce mieć stały kontakt z osobistym doradcą, który pomoże im zarządzać finansami.

Największe banki w Polsce dbają o swoich pracowników i organizują im zarówno szkolenia jak i warsztaty, które pomagają w fachowej obsłudze klienta. Efektem konkurencji pomiędzy bankami są nowe rozwiązania, coraz bardziej dopasowane do klientów i ich potrzeb. Być może już w niedługim czasie pieniądz gotówkowy całkowicie ustąpi pieniądzu elektronicznemu? Jedno jest pewne, przyszłościom banków jest biometria i nowe technologie ułatwiające dostęp klienta do bankowości w każdym kanale.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *